A versenyképesség hiánya az árképzés terén, az elöregedett üzleti stratégia és a túlzott árazás nyilvánvalóan profitvesztést okozott – mutatott rá Molnár Dániel. A Makronóm Intézet vezető elemzője kiemelte, hogy a Sparhoz hasonló nagykereskedelmi láncok a vásárlási szokások az elmúlt időszakban végbement változásainak áldozatául estek.
A kiskereskedelemre egyszerre hat a reálbérek növekedése és a fogyasztói bizalom alacsony szintje. A Makronóm Intézet vezető elemzője szerint az utóbbi hónapokban a forgalom ingadozott: tavaly novemberben 1, míg decemberben 1,4 százalékkal nőtt, ezt követően idén januárban stagnálás következett. Éves összehasonlításban 2022 novembere óta januárban emelkedett először a forgalom.
Havi szintű elemzés alapján több tényező áll a stagnálás mögött:
-a benzinkutak 3,6 százalékos forgalomcsökkenése
-a ruházati termékek 5,7 százalékos értékesítési visszaesése
-és a használtáruk 12,7 százalékos eladási volumen csökkenése
Ezt ellensúlyozta az online kereskedelem és a bútor, valamint műszaki cikkek iránti növekvő kereslet januárban. Az MBH Elemzési Központ szerint a kereslet a közeljövőben fokozatosan növekedhet, de jelentős kiskereskedelmi élénkülés csak a nyári hónapokban várható.
Az üzemanyagárak változása váratlanul is befolyásolhatja a piacot
A szakértők jelen esetben is növekedést várnak havi szinten. A Makronóm Intézet szerint ez 0,6 százalékos lehetett, ami az éves növekedési ütemet közel 3 százalékra gyorsíthatja. Így az üzemanyag-forgalom nélkül számolt kiskereskedelem is emelkedett éves szinten január után.
Az üzemanyagárakban bekövetkező változásokra Cserép Máté hívta fel a figyelmet. Az MBH Elemzési Központ munkatársa szerint a szállítási költségek növekedése – ami részben a geopolitikai feszültségek és a hosszabb útvonalak miatt van –, valamint az ellátási láncokban tapasztalható kisebb akadályok az olajár emelkedése és a kormányzati adóintézkedések következményei.
Csökkenteni kell a fogyasztói óvatosságot
A reálbérek emelkedése, bár pozitív jelenség, csak korlátozott mértékben ösztönzi a kiskereskedelmi forgalmat. A háztartások először a korábbi válságok alatt kimerült tartalékaikat töltik fel