Szaúd-Arábia egomániás terve, hogy a világ központjává váljon, úgy tűnik, összeomlik, mivel „a valóságtól elrugaszkodottnak” bélyegezték.
A még fel sem talált technológiával hencegő királyság a világ legmagasabb felhőkarcolóit, futurisztikus városokat és még egy hamis Holdat is szeretne építeni.
A Szaúd-Arábia Vision 2030 részeként megvalósuló hatalmas beruházások révén a nemzet nyilvánosságra hozta 15 vadul ambiciózus projektjét, amelyeket példátlan ütemben finanszíroznak olajmilliárdokból.
Megaprojektek megtekintése:
Mohammed bin Salman koronaherceg megalomán víziójának megfelelően Szaúd-Arábia mindenáron a világ központja akar lenni.
Ám annak ellenére, hogy az évtized végére 1 billió fontot költenek mindennek megvalósítására, Szaúd-Arábia talán mégsem fog ilyen hamar lemondani az olajtól való függőségéről.
Zászlóshajó projektje, a The Line egy 106 mérföld hosszú, oldalirányú felhőkarcolónak ígérkezett, amely átalakítja Szaúd-Arábia gazdaságát, de most drasztikusan visszavették a terveket.
Elemzők is régóta kételyeket fogalmaztak meg a projekttel kapcsolatban, amely gyakran olyan technológiával büszkélkedett, amelyet még nem hoztak létre.
Egy korábbi alkalmazott korábban úgy jellemezte a The Line-t, hogy „nem kötődik a valósághoz”.
A Bloomberg 2022-es vizsgálata, amely 25 munkatársat hallgatott meg és 2700 oldalnyi belső dokumentumot vizsgált át, úgy látta, hogy a projektet kudarcok és késések sújtják.
Hátráltatásoktól sújtva
A Bloomberg a projekthez közel álló forrásokra hivatkozva a The Line szaúd-arábiai leépítéséről szóló cikkében arról számolt be, hogy a királyság nem hagyta jóvá a NEOM 2024-es költségvetését, annak ellenére, hogy már jócskán benne van az áprilisban.
A NEOM hatalmas kiadásai állítólag kezdik aggasztani a tisztviselőket, ami arra utal, hogy Szaúd-Arábia óriási gazdagsága talán nem is olyan határtalan, mint korábban gondolták.
A Vision 2030-ban említett projektek közül több is az évtized végi időponton túlra tolódik.
Mohammed Al Jadaan pénzügyminiszter decemberben azt mondta, hogy a projekthez több időre lesz szükség a „gyárak” és a „megfelelő emberi erőforrások” kiépítéséhez.
„Egyes projektek késleltetése vagy meghosszabbítása a gazdaság javára válik” – magyarázta.
A NEOM és a The Line megvalósíthatóságát is régóta megkérdőjelezik.
Tavaly Etienne Bou-Abdo építész és várostervező azt mondta, hogy a rendelkezésre bocsátott 3D-s látványtervek „nem klasszikus 3D-s építészeti képek”, és a projekt tervezői „inkább videojáték-tervezőket hívtak segítségül”.
Azt állította, hogy a terv „sok olyan technológiát tartalmaz, amellyel ma még nem rendelkezünk”.
A The Line számos alapvető eleme, különösen az energiához és a közlekedéshez kapcsolódó elemek, olyan technológiára épül, amely még nem létezik, még prototípusban sem.
A projekt kezdete óta a trónörökös elképzelései gyakran változtak, így a szakértők számára nehéz megjósolni a következő lépéseit.
„A koncepció annyira átalakult a korai elképzelés óta, hogy néha nehéz meghatározni az irányát: lefelé, felfelé méretezzük, vagy agresszív oldalazást hajt végre” – mondta Robert Mogielnicki, a washingtoni Arab Öböl-államok Intézetének munkatársa a 2022-es bemutatót követően.
És most a NEOM nagy zászlóshajó projektjét is drasztikusan csökkentették.
Visszavonták
A The Line-nak 2030-ra 1,5 millió lakosnak kellett volna otthont adnia – de most 300 000 lakosnak ad otthont, és mindössze 2,4 km hosszú lesz.
Mohammed bin Salman Al Saud szaúdi koronaherceg 1 billió fontot érő sivatagi városa az ígéretek szerint „civilizációs forradalom” lesz.
Ez volt a koronaékszer a szaúdi kormány Vision 2030-jában – egy olyan programban, amelyet a gazdasági, társadalmi és kulturális diverzifikáció fokozására indítottak a trónörökös elképzeléseivel összhangban.
Az észbontó méretével – 106 mérföld hosszú és 200 méter széles – a vonalnak a trónörökös szerint „az élet alternatív módjait kellett volna megvilágítania”.
Az építményt tükörüvegből tervezték létrehozni Tabuk tartományban, a Vörös-tengeren túli Egyiptommal szemben.
A The Line belsejében minden olyan luxus helyet kapott volna, amiről az ember csak álmodhat – a nyolcszögletű úszó kikötőtől és úszósávtól kezdve a szintetikus síközponton át a sportstadionig.
A várhatóan 1,5 millió lakost robotok és mesterséges intelligencia-alkotások szolgálnák ki és támogatnák.
De a koronaherceg által remélt gigaprojekt, amely Szaúd-Arábia gazdaságának az olajtól való függőségétől való eltávolítását célozza, a The Telegraph által látott új jelentések szerint talán mégsem a várt módon halad.
Annak ellenére, hogy a tervek szerint a tükrös város 106 mérföldre nyúlna ki és 1,5 millió lakosnak adna otthont az évtized végére, most már valószínűbbnek tűnik, hogy 2030-ra 2,4 km hosszú lesz, és csak 300 000 embernek ad otthont.
A szakértők szerint a „nem meglepő” csökkentés tükrözi a szaúdi kormány küzdelmét a külföldi befektetők megnyeréséért, valamint a nemzetnek az olajárakkal szembeni sebezhetőségét.
A terv sok olyan technológiát tartalmaz, amivel ma még nem rendelkezünk.
A The Line vitathatatlanul a Vörös-tenger északi csücskénél épülő, 10 232mi2 területű Neom városfejlesztés tervezett legmarkánsabb eleme volt.
Az év elején közzétett légi felvételek azt mutatták, hogy a futurisztikus városnak szánt szakadékot már kivájták a hegyekből és a sivatagból, miközben az ország északnyugati partvidékén folytatódtak az ásatási munkálatok.
A Nemzetközi Valutaalap adatai szerint Szaúd-Arábia költségvetési bevételeinek mintegy háromnegyede 2010 óta az olajból származik, ami azt jelenti, hogy a királyság nagymértékben ki van szolgáltatva az olajár ingadozásának.
James Swanston, a Capital Economics munkatársa kifejtette, hogy az országnak, amely tavaly napi kilencmillió hordó olajat értékesített, legalább 93 dolláros (73 font) árra van szüksége ahhoz, hogy egyensúlyban tartsa költségvetését.
A hatóságok Dzsidda kikötővárosában is sok házat leromboltak a szaúdi fejlesztési tervek megvalósítása érdekében – a helyiek ezreit lakoltatták ki illegálisan.
Egy aktivista azt állította, hogy „Neom a szaúdi vérre épül”.Jeed Basyouni, a Reprieve emberi jogi szervezet közel-keleti igazgatója a DW-nek elmondta: „Újra és újra láthattuk, hogy bárki, aki nem ért egyet a koronaherceggel, vagy az útjába áll, azt börtönbüntetés vagy halálos ítélet fenyegeti”.
A Telegraphnak elmondta: „A szaúdi gazdaság hátterét tekintve a nagyobb kép az, hogy 2023-ban visszatérnek a költségvetési hiányhoz, ami a GDP körülbelül 2 százalékát teszi ki.
„Ez akkor következett be, amikor elkezdték lazítani a költségvetési politikát, hogy támogassák a királyság nem olajgazdaságát és beruházzanak az olyan projektekbe, mint a Neom.
„Ahhoz, hogy ezt a kiadási szintet támogassák, magasabb olajárra van szükségük.”
Hozzátette: „Még az Izrael és a Hamász közötti háború következményeinek hatására idén tapasztalt emelkedés ellenére sem érte el ezt a szintet.”
Ego utazás
A The Line-t is beleértve, 15 megalomán projekt alkotja Mohammed Bin Salman vadul ambiciózus tervét, a Saudi Vision 2030-at.
Olyan nevekkel, mint Xaynor, Zardun és Siranna, a helyszíneket gyakran „szentélyekként” vagy „oázisokként” hirdetik, ahol az embereket „nagy álmokra” ösztönzik.
Az ultraszínű és utópisztikus CGI-k és filmek a sivatagból kiemelkedő, csillogó felhőkarcolókat ábrázolnak, a modellekhez hasonló színészek pedig csodálkozva bámulnak, vagy különböző hobbiknak, például jet ski-nek vagy hegyi kerékpározásnak hódolnak.
Sindalah lesz az első turisztikai célpont, amely a megavárosban nyílik meg.
A Sindalah szigeti üdülőhely, amely a tervek szerint 2024 elején nyitja meg kapuit, az első lesz a Szaúd-Arábia északkeleti részén található Neom megafejlesztés részeként elkészült tíz terület közül.
A koncepció annyira átalakult a korai elképzelés óta, hogy néha nehéz meghatározni az irányt.
Robert Mogielnicki Arab-öböl menti Államok Intézete
A 840 000 négyzetméteren elterülő luxussziget több előkelő szállodát, egy nagy jachtkikötőt, egy strandklubot, egy wellnessközpontot és luxus bevásárlóközpontokat foglal majd magába.
A Sindalalahra látogatók kajakozással, kite-szörfözéssel, vízisíeléssel és búvárkodással hozhatják ki a legtöbbet az utazásból.
Az üdülőhely pedig egy 86 férőhelyes kikötő és jachtklub köré épül, amelyet a szuperjachtok tervezéséről ismert Luca Dini Design and Architecture tervez.
Egy másik a Red Sea Project – egy szaúd-arábiai szigetekből álló szigetcsoporton megvalósuló turisztikai fejlesztés, saját repülőtérrel.
A tervek szerint 90, még kiépítetlen szigeten épül majd meg Umluj és Al Wajh között, Szaúd-Arábia nyugati partvidékén.
Nicola Maniero, a Kengo Kuma and Associates vezető projektmenedzsere tervezte a Vörös-tengeri projekt számos üdülőhelyének egyikét.
A The Sun-nak nyilatkozva elmondta: „A projektünk már majdnem befejeződött, és várhatóan december és a jövő év eleje között érkeznek az első vendégek.
„A sziget, amelyre építettünk, mindössze 70 centiméterrel van a tengerszint felett.
„Így az ott végzett homokozási munkálatokkal sikerült megemelnünk a sziget szintjét, és megőrizni a szigetet a jövőben nemcsak a turizmus, hanem az állat- és növényvilág számára is.”
Vannak észbontó tervek egy futurisztikus közösségről is, amely egy hegyben lévő, fejjel lefelé álló felhőkarcolóban rejtőzik.
Az Aquellum azt ígéri, hogy megkérdőjelezi az építészeti normákat, és a világ első „úszó kikötőjét” kínálja.
Az ultratechnológiai fejlesztés kívülről láthatatlan lesz, egy 450 méter magas hegyvonulatba rejtve.
A megaváros egy rejtett földalatti csatornával és egy, a víztől az égig érő udvarral rendelkezik majd, amely szociális és vendéglátóhelyeket, magával ragadó művészeti tevékenységeket, rendezvényeket, vásárlási és étkezési lehetőségeket kínál.
A vendégek és a lakosok egy speciálisan erre a célra tervezett hajóra szállva jutnak majd be a 3000 éves városba egy úszó kikötőben.
A fejlesztők az Aquellumot a jövő földalatti digitalizált közösségeként jellemezték.
A szintén a Neom részét képező Leyja egy hatalmas kanyon falába vájt, lenyűgöző szállodakomplexum lesz.
A projekt igazgatói azt állítják, hogy 2024-ben nyitja meg kapuit a turisták előtt – annak ellenére, hogy még nem épült meg.
Három, a legmodernebb technológiát képviselő szálloda lesz benne, amelyeket világelső építészek terveztek, hogy beleolvadjanak a futurisztikus város 95 százalékát alkotó természeti környezetbe.
Az Epicon egyike a Neom által bejelentett legújabb megalomán fejlesztéseknek.
Ebben a futurisztikus tengerparti városban két 900 láb magas, csipkézett felhőkarcoló áll majd a Vörös-tenger partján.
Az Akabai-öbölben található, tengerparti villákat, szállodákat és egy luxus üdülőhelyet is magában foglal majd.
Az égbe nyúló desztináció 41 szállodának és luxuslakásnak ad majd otthont, 14 lakosztályt és szállodai apartmant kínálva.
A luxustorony-pár közelében lesz az Epicon saját üdülőhelye, amely 120 szobával és 45 lenyűgöző tengerparti lakóvillával rendelkezik majd.
Az Epicon emellett strandklubot, gyógyfürdőket, számos szabadidős tevékenységet és vízi sportot, minden ízlésnek megfelelő kulináris lehetőségeket és a neomi partok természeti szépségét kínálja majd.
Az Epicon vendégei és lakói emellett hozzáférhetnek majd a legmodernebb edzőteremhez, könyvtárhoz, munkaterületekhez, medencékhez és társalgókhoz.
A hét mérföld hosszú csatorna egy újabb városi oázis lesz Szaúd-Arábiában.
A London belvárosához hasonló vízpartot ígérő Marafy 130 000 embernek ad majd otthont.
A 328 láb széles városi vízi útvonal csatlakozik majd az Obhur Creekhez, illetve meghosszabbítja azt, és több egyedi városrész veszi majd körül.
A projekt várhatóan új életet lehel Dzsiddába, egy városi vízi folyosót hoz létre, amely összeköti az otthonokat és a közösségeket a természettel és a kereskedelemmel.
Szaúd-Arábiát inkább a homokkal, mint a hóval azonosítják – de a sivatagi királyságnak nagyszabású tervei vannak arra, hogy vezető téli sportközponttá váljon.
Az elkövetkező években Trojena olyan helyekhez csatlakozhat, mint Val d’Isere, Verbier és Zermatt, és a világ egyik legjobb síközpontja lehet.
Trojena lesz a házigazdája a 2029-es Ázsiai Téli Játékoknak, és már megkezdődtek a munkálatok, hogy a kopár területet futurisztikus üdülőhellyé alakítsák át.
A létesítmény a Vörös-tenger partjaitól mintegy 30 mérföldre keletre fekvő Sarawat-hegységben épül, egy olyan területen, ahol átlagosan 10 Celsius-fokkal hűvösebb van, mint a régió többi részén.
Az üdülő egy mesterséges édesvízi tóval és egy természetvédelmi területtel, valamint szabadtéri sípályákkal fog rendelkezni.
Eközben Alwadi – becenevén az Arab-fennsík – azt ígéri, hogy a helyi és nemzetközi turisták számára „a maga nemében első” városi életstílusú üdülőhely lesz.
Alwadi öt különálló kerületet foglal majd magában, amelyek 2000 lakóhelyet kínálnak a luxusapartmanoktól a modern villákig.
Ezen kívül csúcskategóriás szállodai szálláshelyek, kereskedelmi területek és magas színvonalú irodai területek is helyet kapnak majd.
A projekt az évtized végére több mint 4 milliárd fonttal járul hozzá a Királyság nem olajjal kapcsolatos GDP-jéhez, és több ezer munkahelyet teremt – írja az Al Arabiya.
Az OXAGON, az úszó város a világ legnagyobb úszó építménye lesz – írja a Parametric Architecture.
A NEOM délnyugati részén épül majd, és fele a Vörös-tengerben fog úszni, amely átlagosan 500 méter mély.
„Az OXAGON hozzájárul ahhoz, hogy a jövőben újradefiniáljuk a világ ipari fejlődésének megközelítését, védve a környezetet, miközben munkahelyeket és növekedést teremt a NEOM számára” – mondta Mohammed bin Salman.
„Hozzájárul majd Szaúd-Arábia regionális kereskedelméhez, és támogatni fogja a globális kereskedelmi áramlások új fókuszpontjának létrehozását”.”
.