Az olasz divatvilág egyik meghatározó alakja, Roberto Cavalli, aki 83 éves korában távozott közülünk, a divat terén hagyott nyomot sajátos és szexuálisan vonzó bohém stílusával. A márka hivatalosan is megerősítette a tervező halálhírét, és mély együttérzését fejezte ki Cavalli családja felé.
„Roberto Cavalli márkánk szomorúan, de büszkén őrzi továbbra is az ő örökségét, mint inspirációs forrást” – fogalmazott Sergio Azzolari, a vállalat vezérigazgatója.
Amikor a divatipar digitális átalakulása kezdetét vette körülbelül a 2000-es években, Cavalli már jól ismert és elismert név volt a szakmában, és második fénykorát élte. Hefnerhez hasonló aura övezte, pipázva köszönte meg a tapsot 2001-es őszi bemutatója után. Valójában 2005-ben kérték fel, hogy újragondolja a Playboy nyuszijelmezét. Ekkorra Cavalli már híres volt arról, hogy életét kiteljesedéssel és agyafúrt módon élte, minden kompromisszum nélkül. Cavalli élettörténete értelmezhető úgy is, mint a teste és művészi munkássága által sugárzott szexuális vonzalom életigenlő megerősítése.
Roberto Cavalli 1940-ben született Firenzében, és már gyermekkorában tragédiákat élt át, amikor náci erők megölték antifasiszta apját, és ő maga dadogásban szenvedett. „Nehéz volt megszólalnom, a sokk miatt” – emlékezett vissza egy 2011-es interjúban Luke Leitchnek. Anyja a család eltartása érdekében otthon kezdett varrni, és segítőket fogadott fel. Cavalli tizenhét évesen felvételizett a firenzei Művészeti Akadémiára, ahol művészetet és építészetet tanult, és itt találkozott későbbi első feleségével, Silvanella Giannonival is.
1960-ban, miután barátja ösztönzésére kézzel festett pulóvereket készített, Cavalli a már meglévő ruhákra alkalmazott hagyományos virágminták helyett saját tervezésű mintákat kezdett használni. Nem sokkal ezután saját gyártási technikákat fejlesztett ki egy bérelt garázsban, amit édesanyja finanszírozott. 1966-ban, miután vízözön sújtotta a gyárát, Cavalli a divat és magánélete határait feszegetve terjesztette ki határait a végtelenségig.
1970-ben, amikor egy buliban Mario Valentino bőrtervező otthonában volt, Cavalli egy csábítási kísérlet során állította, hogy bőrre nyomtat, amiért a házigazda azonnal érdeklődni kezdett. Cavalli ekkor bemutatta ultra-vékony kesztyűbőrből készült nyomtatási technikáját, amit a Hermès is meg akart szerezni kizárólagosan. „Repülőn Párizsból vissza gondolkodtam azon, hogy talán most kellene egy kollekciót terveznem, így több modellt is megismerhetnék,” mondta Cavalli, hiszen mindig is az volt az életfilozófiája, hogy sokféle emberrel találkozzon.
Cavalli tehát a ’70-es években a Limbo nevű butikot nyitotta meg Saint-Tropez-ben, ahol a „fiatal, őrült, nyári divatot” árusította, és Brigitte Bardot is az ügyfelei közé tartozott. Cavalli divatjának alapelvei mindig is a szín, a vidámság és a figyelemfelkeltés voltak, amit a firenzei otthona is tükrözött, amelyet exotikus állatok, színes brokát bútorok, minták és vallási ikonok tarkítottak. Cavalli élete és művészi öröksége továbbra is élénken él azokban, akik ismerhették és szerethették őt.